Suvremene i inovativne nastavne metode stavile su pred nastavnike visoku razinu odgovornosti u razvoju i oblikovanju učenika te njihovom osposobljavanju za samostalno djelovanje i pronalaženje rješenja u različitim situacijama. S promjenama u društvu, politikama, načinu života i čovjekove svijesti, dolazi također i do promjena nastavnih metoda koje učitelji i nastavnici trebaju primjenjivati u nastavi s učenicima te odstupanja od tradicionalnih načina poučavanja koji su se temeljili uglavnom na frontalnom radu nastavnika gdje je uloga učenika bila ponajviše pasivna. Nasuprot tome, suvremena nastava usmjerena je na učenike i potiče ga na istraživanje, razmišljanje, samostalno zaključivanje i djelovanje. Također, cilj je svakog nastavnika motivirati učenike na aktivno sudjelovanje, prilikom čega će učenici povezati nastavne sadržaje sa situacijama iz svakodnevnog života i korelirati sadržaje različitih nastavnih predmeta. Uloga nastavnika je osigurati pozitivno okruženje za učenje, utvrditi osnovna pravila za rad, individualne ciljeve učenja, pružiti svoje iskustvo i znanje, koordinirati raspodjelom vremena. Od prvotnog predavača, nastavnik postaje organizator, menadžer, mentor, moderator i suradnik. Važno je također naglasiti da se u aktivnoj nastavi potiče suradnja učenika i timski rad, te razvijanje drugih kompetencija, poput organizacijskih, socijalnih i komunikacijskih vještina, aktivno slušanje, promatranje, znatiželja, pregovaranje, poštivanje pravila, uvažavanje drugih, zauzimanje za sebe i kritičko razmišljanje. Prema istraživanjima 15 % od onoga što naučimo, naučimo iz onoga što čujemo, 50 % iz onoga što vidimo, 90 % iz onoga što sami učinimo.
Primjena metoda u nastavnom predmetu Parkovna kultura – primjer dobre prakse
Gore navedene nastavne metode primjenjivane su u nastavnom predmetu Parkovna kultura koji se izvodi u trećem razredu obrazovnog programa šumarski tehničar. Cilj nastavnog predmeta je steći znanja i vještine potrebne za oblikovanje i uređenje parkovnih površina, a zadaci su upoznati osnove parkovne kulture, prepoznavati parkovne stilove i njihovu primjenu u urbanim prostorima, spoznati potrebu njegovanja zelenih površina u naseljenim mjestima, ovladati znanjima o vrtnim elementima i njihovoj primjeni, upoznati građevinske materijale koji se koriste u vrtovima, naučiti tehniku podizanja vrtova, upoznati dekorativne vrste drveća i grmlja koji se koriste za ozelenjavanje vrtova, upoznati najčešće cvjetne vrste koje se koriste u javnim nasadima i osnove projektiranja zelenih površina, ovladati tehnikom podizanja i njegovanja travnjaka te razvijati smisao za estetiku. U nastavku ću navesti nastavne cjeline s temama koje smo realizirali u projektnoj nastavu i prakseološkoj metodi praktičnog rada, a dio su nastavnog predmeta Parkovna kultura:
1. Oblikovanje vrtova (vrtni stilovi, načela i koraci oblikovanja vrta, izbor biljaka te planiranje elemenata vrta)
2. Elementi vrtova (ekološke staze i popločavanje drvenim kolutovima; namještaj - klupe, stolovi, koševi za otpad; posude za sadnju biljaka - drvene gredice; ukrasni detalji - pločice s nazivima biljaka; hotel za kukce itd.)
3. Biljke u vrtu (živa ograda, deset tematskih cjelina - začinsko i ljekovito bilje, medonosne vrste, autohtone vrste i ukrasno bilje, biljke za privlačenje kukaca, bobičasto voće, sukulenti, povrće, osjetilno bilje)
4. Tehnike uzgoja i njegovanja cvijeća u javnim nasadima.
Obveze i zadaci koje učenici moraju ostvariti kroz nastavni predmet Parkovna kultura, a koje su ostvarene primjenom metode projektne nastave na primjeru školskog vrta, su:
- prepoznavati hortikulturne oblike različitih vrsta drveća i grmlja, te ih uklopiti u određeni vrt,
- ovladati tehnikom oblikovanja vrtova i njihovim održavanjem,
- savladati osnovna znanja o projektiranju zelenih površina,
- poticati radno raspoloženje,
- pridonijeti stvaranju odgovornog odnosa prema radu,
- razvijati smisao za samostalan rad,
- razvijati svijest o potrebi očuvanja prirodne sredine.
Kako se razvila ideja za projekt?
Projektna nastava jest izvrsno didaktičko rješenje kojim se mogu obuhvatiti gore navedeni ciljevi i ishodi učenja u nastavi. Ideja o stvaranju školskog vrta nastala je još prošle godine kada su je učenici naše Škole prijavili na natječaj udruge Bioteka koja im je odobrila sredstva za nabavu deset povišenih gredica. One bi trebale postati izvorište i motiv za postavljanjem nove učionice na otvorenom pogodne za učenje sadržaja iz STEM predmeta te za razbijanje monotonije tradicionalne učioničke redovne i praktične nastave.
Prva faza projekta
Nakon uspješno održane radionice, u sklopu projekta „Aktivni mladi u lokalnoj zajednici“ zagrebačke udruge Bioteka, naši su srednjoškolci odlučili sudjelovati i u samostalnom osmišljavanju projekta vezanog uz održivi razvoj. Zamislili su urediti neiskorištene prirodne resurse pokraj Škole i na tom mjestu stvoriti školski vrt. Projektna ideja pokazala se izvrsnom, a udruga je u suradnji s trgovačkim lancem Bauhaus osigurala sav materijal za početak provedbe aktivnosti. Tako je naš vrt postao bogatiji za deset visokih gredica u koje se planiraju zasaditi biljke u deset tematskih cjelina. Uklonjena su i fiziološki oslabljena i bolesna stabla čija će se debla iskoristiti za izradu stazica, a ostaci krošanja za popunu visokih gredica. Do sada su provedene sljedeće aktivnosti:
a) izrada koncepta školskog vrta
b) doprema i skladištenje materijala
c) sastavljanje gredica
d) obaranje stabala
e) iskolčavanje i priprema terena za staze
Planirane aktivnosti
Sljedeće planirane aktivnosti su izgradnja sustava za navodnjavanje kišnicom, izrada drvenih pločica s latinskim i hrvatskim nazivima biljaka, nabava hotela za kukce i kompostera, sadnja običnog graba za živu ogradu. Da bi učionica na otvorenom zaživjela, potrebno je postaviti klupe i stolove koji će, osim zabave i razonode, služiti kao mjesto za učenje, obilježavanje prigodnih događaja uz okupljanje lokalne zajednice te predavanja o ekološkim temama.
U planu je volonterska akcija sadnje sadnica „Posadi autohtono“ za 63 učenika osmih razreda Osnovne škole Zrinskih i Frankopana, a ulogu edukatora imat će 16 učenika trećeg razreda programa šumarski tehničar. Upoznat će ih s dendrološkim i uzgojnim značajkama odabranih sadnica te im pokazati pravilan postupak sadnje u radionici „Mjere njege sadnog materijala“, a mogu postati i prijatelji školskog vrta ako odgovore na 10 od 12 pitanja u vrtnom kvizu.
Organiziranjem Dana otvorenih vrata školskog vrta planiramo pozvati sve zainteresirane članove lokalne zajednice, educirati ih o različitim temama „Od sjemenke do ploda“, „Pametno razvrstaj otpad“ i „Proizvodnja budućnosti“ te ih informirati o tome da je naša zelena oaza poticajna za boravak u prirodi, učenje i življenje s prirodom. Za djecu ćemo organizirati radionicu o kukcima (kako izgledaju, koje su boje, koliko imaju nogu, čime se hrane i gdje žive) i omogućiti im razgled hotela za kukce.
Ciljevi projekta
Ciljevi koji se planiraju postići su stvaranje temelja za buduću učionicu na otvorenom kao mjesta za učenje i druženje, razvijanje vrtlarskih vještina i stvaranje motivacije za osnivanje novih vrtova; smanjenje potrošnje pitke vode čime se smanjuju troškovi navodnjavanja vrta; poboljšavanje kvalitete tla i proizvodnje u školskom vrtu; privlačenje i održavanje različitih vrsta kukaca važnih za ravnotežu ekosustava.
Rezultati projekta
Rezultat je projekta stvoriti vrt koji će učenicima pružiti mogućnost boravka u prirodi, aktivno sudjelovanje u mijenjanju svojeg okoliša nabolje i svijesti o održivom razvoju. Učenici će učiti o procesu uzgoja voća, povrća i ljekovitog bilja, mogućnostima njihove primjene i važnosti kvalitetne prehrane. Boravak na svježem zraku mnogim učenicima može pomoći, primjerice, u poboljšanju koncentracije te smanjiti problematične oblike ponašanja. Stvaranje školskog vrta važan je element odgoja i obrazovanja za održivi razvoj.
Očekivani širi utjecaj projekta na ciljanu skupinu i na zajednicu
Školski vrt omogućit će učenicima da spoznaju svijet oko sebe i steknu radne navike. Potaknut će ih na suradnju i zajedništvo te učvrstiti njihovu disciplinu i organiziranost. Mjesto je edukacije i razmjene različitih znanja i vještina, izgradnje aktivnog stava prema klimatskim promjenama i zaštiti okoliša, ali i mjesto važno za osnaživanje zajednice. Unaprijedit će gospodarstvo i poljoprivredu našeg kraja, a proizvest će i proizvode čijom će se prodajom financirati škola.
U priloženim dokumentima možete pogledati prezentaciju o školskom vrtu i videozapis naših učenika koji su sudjelovali u projektu.
Pokrenite i Vi svoju lokalnu zajednicu!
Edi Šop, dipl. ing. šumarstva
Sintagmom održivo obrazovanje može se nazvati nastavni proces koji integrira više različitih metoda poučavanja, oblika rada u nastavi, kombinirajući tradicionalne i suvremene obrazovne sustave. U današnjem sustavu školstva kod učenika je vrlo važno potaknuti kreativnost, samostalnost i kritičko mišljenje, prilagoditi im ishode učenja te sam proces učenja učiniti zabavnim, suradničkim, otvorenim i drukčijim.
Naglasak se stavlja na jačanje digitalnih kompetencija učenika, a i nastavnika, što se može postići ishodima međupredmetne teme Upotreba informacijsko-komunikacijskih tehnologija. Upravo iz navedenih razloga, a potaknut promjenama koje su uslijedile pojavom bolesti COVID-19, kada smo morali preko noći promijeniti način poučavanja i nastavne oblike rada, odlučio sam digitalne sadržaje uvesti kao poznanicu u svoj nastavni proces.
Nastavni predmet Dendrologija, koji se održava u drugom i trećem razredu obrazovnog programa šumarski tehničar u trajanju od 105 i 70 sati godišnje, obuhvaća veliki broj sati vježbi, čiji je cilj proučavanje morfoloških osobina i determinacija vrsta na živim stablima i grmlju u školskom arboretumu, gradskim parkovima i šumama, kao i skupljanje vrsta za izradu vlastite herbarske zbirke. Sukladno tome, za učenike se redovito organiziraju terenske nastave i stručni posjeti u različita područja radi upoznavanja s različitim vrstama, njihovim osobinama i arealima. Međutim, ponekad je svakome od nas potreban podsjetnik na ono što je vidio jer, iako vizualno najviše informacija primamo u svoje moždane ćelije, često se dogodi da detalje nismo dobro zapamtili, a upravo su oni važni u Dendrologiji. Veličina i oblik lista, raspored žila, boja kore, pupovi, plodovi, nijansa boje, sve to igra vrlo važnu ulogu prilikom determinacije vrste.
Iz toga je proizašla ideja za snimanjem duljeg videozapisa u kojem je prikazan veliki broj vrsta koje su obuhvaćene nastavnim planom i programom iz nastavnog predmeta Dendrologija. Svaka je vrsta na snimci detaljno prikazana i opisana, što učenicima može poslužiti kao dadatni materijal, uz redovne nastavne materijale, prilikom ponavljanja gradiva, učenja, pripremanja za provjeru znanja, rješavanja domaćih zadaća i skupljanja herbarskog materijala.
Aktivno učenje podrazumijeva učenikovo istraživanje, povezivanje, rješavanje problema, komuniciranje, surađivanje i vrednovanje, a to je upravo ono što se želi postići ovakvim digitalnim oblikom učenja. Nastava se usmjerava na učenike i njihove potrebe, kao i na suradnju, rad u paru ili grupni rad. Učenici se mogu u slobodno vrijeme družiti, prošetati šumom, a prateći izlaganje nastavnika u videozapisu, riješiti domaću zadaću, skupiti herbarsku zbirku ili se pripremiti za provjeru znanja. Boravak u prirodi dodatno će im potaknuti motivaciju i kreativnost. Glavni je cilj tada ispunjen, interes se učenika povećava, potencira se suradnja, povezuju se sadržaji sa svakodnevicom, potiče se istraživanje i zaključivanje na temelju vlastitih primjera.
Na sljedećim poveznicama možete pogledati videozapise:
U priloženim Power Point prezentacijama detaljnije su opisani ishodi učenja te pojedine aktivnosti učenika.
Edi Šop, dipl. ing. šumarstva
« Ožujak 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |