Nakon nekoliko godina stanke i negativnih okolnosti koje su onemogućile ostvarivanje Erasmus+ projekata Srednja škola Otočac ponovno je aktivna u tom području. Na osnovi ranijih iskustava i kontakata nastavnici naše Škole uključili su se u nove suradnje s kolegama iz Turske. Projektna prijava, čiji je postupak započeo u veljači 2022. godine, dobila je pozitivnu ocjenu te je u rujnu EU program odobrio i financiranje. Projekt nosi naziv Creative and Original Development in Education (CODE) - „Kreativni i originalni razvoj u obrazovanju“. Koordinator projekta je Tamasi Beri Balogh Adam Katolikus Gimnazium, Kollegium iz Mađarske, a projektni partneri su Altalanos Iskola es Ovoda, Escola Básica e Secundária Dr. Luís Maurílio da Silva Dantas iz Portugala, SEMA YAZAR ANADOLU LİSESİ iz Turske i Srednja škola Otočac iz Hrvatske. Ciljevi projekta su:
- povećati zanimanja za znanost i tehnologiju
- poboljšati vještine komunikacije na engleskom jeziku
- unaprijediti kvalitetu poučavanja u području znanosti i tehnologije
- povećati svijesti o Erasmus+ programu
- promovirati korištenje materijala za poučavanje baziranih na STEM-u te integrirati iste u međurazrednu primjenu
- povećavati motivaciju u primjeni poučavanje temeljenog na tehnologiji i digitalnim aplikacijama
- imati slobodoumno te akademski kompetentno osoblje i učenike
- promovirati koncepte europskog građanstva.
U svakoj organizaciji planirana je petodnevna mobilnost učenika i nastavnika s razrađenim aktivnostima.
Teme pojedinih aktivnosti su:
- Koristi znanosti i tehnologije za društvo (Turska)
- Kako integrirati znanost i tehnologiju u svakodnevni život (Portugal)
- Što činiti kako bi se bilo aktivan europski građanin (Mađarska)
- Tehnologija je savršen alat (Hrvatska).
Ukupna vrijednost projekta iznosi 60.000 EUR koji je sufinancirala Europska unija. Ovo je drugi projekt u području Ključne aktivnosti 2 (KA2) – Suradnja organizacija i institucija (partnerstva za suradnju) u kojemu kao partnerska organizacija sudjeluje naša Škola. Dobrobiti ovakvih aktivnosti tek trebaju postati vidljive i u našoj sredini kako bismo svi skupa odlučnije radili na novim partnerstvima i unaprijedili rad naše Škole.
Iščekujući skorašnji nastavak aktivnosti projekta Erasmus+ CODE, koje će se odvijati od 24. do 28. travnja u organizaciji Srednje škole Otočac, donosimo osvrt na iskustva i doživljaje s putovanja u Tursku.
PUTOVANJE U ČUDESNU KAPADOKIJU
Sedmog dana mjeseca siječnja ukrcajem na avion za Istanbul započela je naša turska avantura, i to zahvaljujući projektu Erasmus+ u koji se uključila naša Škola s još tri škole iz Turske, Mađarske i Portugala. Nakon presjedanja u Istanbulu zaputili smo se prema našoj konačnoj destinaciji Kayseriju, gradu koji čini središte turske regije Kapadokije. Dočekali su nas učenici domaćini i smjestili u svoje domove. Bili smo spremni za pet dana prepunih uzbuđenja i novih izazova u kojem su nas vodili nastavnici Augustin Jelušić i Danijel Marot.
Prvi dan započeli smo obilaskom škole Sema Yazar Anadolu Lisesi. Održali smo prezentacije vezane za temu doprinosa znanosti i tehnologije društvu. Nakon toga uslijedio je cijeli niz aktivnosti od predstavljanja tradicionalnih turskih plesova do izrade slika metodom papirnatog mramoriranja. Sljedeći dan slušali smo prezentacije i sudjelovali na radionicama turskih učenika o robotici, a pripremili su nam i posjete muzejima i staroj gradskoj jezgri. Dan smo završili obilaskom famoznoga turskog Grand Bazaara. Treći dan započeli smo posjetom znanstvenom centru u Kayseriju gdje smo imali priliku istražiti različita znanstvena područja, od biologije i fizike pa sve do astronomije. Centar je bio obogaćen i različitim digitalnim sadržajima te alatima proširene stvarnosti koji su nam pružili novi uvid u mnoge znanstvene spoznaje. Dan smo nastavili zaposleni na radionicama robotike, kodiranja, dizajna i proizvodne primjene gdje smo imali priliku ne samo usvojiti nego i primijeniti nova znanja. Četvrtog dana našem se putovanju već bližio kraj, no prije rastanka pred nama je još bio posjet najzanimljivijoj destinaciji, predivnoj Kapadokiji, koja nas je oduševila. Kapadokija je starovjekovna regija u unutrašnjosti Turske, a njezina je posebnost neobičan krajolik vulkanskih stijena koje su tijekom dugog niza godina oblikovane erozijom. Na ovom području mogu se naći i brojni, u stijenama isklesani, povijesni lokaliteti. Posljednjeg dana našeg putovanja primili smo prigodne darove i certifikate za sudjelovanje u projektu, a nakon toga uputili smo se u planine do skijaškog centra gdje smo proveli nekoliko sati uživajući u snježnim radostima. Zatim smo se posljednji put zaputili prema stanovima naših domaćina na večeru i spavanje te smo sljedećeg jutra poletjeli za Istanbul. Naša radoznalost bila je jača od umora, stoga smo i u Istanbulu proveli nekoliko sati razgledavajući brojne znamenitosti. Posebno bismo istaknuli palaču Topkapi i zapanjujuću džamiju Aja Sofiju.
Vrijeme provedeno u Turskoj na nas je ostavilo neizbrisiv trag. Stekli smo ne samo nova znanja nego i nove prijatelje. Posjetili smo brojne znamenitosti i lokalitete koje inače ne bismo imali prilike posjetiti. Ovo druženje zaista je bilo nezaboravno životno iskustvo, a sigurni smo da će se jednako kvalitetnim tempom nastaviti i kod nas. Učenici iz Turske, Mađarske, Portugala, ali i naše Škole, od 24. do 28. travnja imat će prilike proširiti svoja znanja na području informatike, znanosti, robotike i tehnologije. Uz to organizirani su i brojni izleti u prirodu gdje će učenici uživati u prirodnim ljepotama našeg kraja. Na radionicama i u posjetama muzejima učenici će ponešto naučiti o povijesti i kulturnoj baštini ovih prostora.
Hrvoje Grahovac, 4. a
Ceren, Yaren, Zeynep, Bertalan, Zsombor, Zulejka, Ivette, Luciano, Rodrigo i Julija, Ana, Andrea, Karlo, Matej, Nika, Nives, Mario, Hrvoje, kao njihovi domaćini, učenici su sudionici projektnih aktivnosti koje su djelatnici Srednje škole Otočac pripremali za njih posljednjih nekoliko tjedana. Nisu tu samo učenici nego i nastavnici Cláudia, Dany, Cecilia, Anikó, Bernadette, Viktória, János, Katalin, Bilal, Metin, Gülşah, Başaran i Turan. Imena ukazuju na karakter aktivnosti, europski, međunarodni, erasmusovski.
Kakav karakter, takve trebaju biti i aktivnosti. Naši učenici, djelatnici i koordinatori projekta u tome su i uspjeli. Vodili su računa o svakoj pojedinosti kako bi se naša zemlja, regija i škola predstavile u najboljem mogućem svjetlu, sa svim svojim ljepotama i dušom.
Nakon što smo u nedjelju dočekali naše goste, koji su nam se dovezli i doletjeli iz malo bližih i dalekih krajeva, te ih smjestili da se odmore i okrijepe, započele su pripremljene aktivnosti. U ponedjeljak su dobili prve dojmove o našoj školi, izvana i iznutra, o prostoru i učionicama, a uočili su i svoja obilježja na panoima školskog hola. Pozdravnim govorom ravnateljice Adele Rukavine i koordinatora otvoren je službeni dio dana, a zatim su nam se kratko predstavili učenici i nastavnici škola iz Madeire, Tamasija te Kayserija. Uslijedile su i učeničke prezentacije o znanosti i tehnologiji s naglaskom na naslov cjelokupnih aktivnosti Tehnologija je savršeni alat.
Iako je bilo kiše s nebesa toga prvoga dana, nikako nismo željeli zaobići nego obići Gacku dolinu, njezine krajolike, izvore, mlinice, crkvice. Majerovo vrilo i žrvanj mlinskog kamena oduševili su naše goste, a ništa manji dojam na njih nisu ostavili ni Tonković vrilo, sama rijeka Gacka i mirnoća ambijenta kod crkvice sv. Franje. Posjetili smo i GPOU, razgledali postav Muzeja Gacke, odgledali rekonstrukciju starog grada Otočca udruge Baštinica te uživali u izvedbama Tamburaškog sastava i Folklornog društva Otočac.
Drugoga dana krenuli smo u smjeru Rijeke. Posjetili smo Sveučilište gdje nam je predstavljeno superračunalo Bura, kao najsnažnije računalo u Hrvatskoj, koje se koristi za znanstvena istraživanja, modeliranja i primjenu u industriji, primjerice u farmaciji, medicini i projektiranju automobila. Čuli smo i priču o Nazaretskoj kući na Trsatu, ušli u svetište, popeli se na Kaštel, izbrojili stube, pronašli Kosi toranj i posjetili još mnoge znamenitosti Rijeke da bismo naposljetku stigli i do Palače šećerane i time zasladili riječku, pomalo kišnu avanturu. Ipak nas je u Opatiji pozdravilo sunce i Djevojka s galebom, more i parkovi, što je na sve odmah djelovalo umirujuće i iscjeljujuće.
Placa! Gostima je bila tolika milina da su odmah tražili jagode, šparoge, med i sir, domaće proizvode koje je svima radost vidjeti. Prolaskom špice toga dana uputili smo se u Gačanski park hrvatske memorije da bismo iščitali uklesane svjedoke povijesti kraja. Ušli smo i u crkvu Presvetog Trojstva, popeli se na Forticu i njezinu kulu te nešto saznali o kapelici Sedam žalosti Blažene Djevice Marije. U školi je zatim uslijedilo predstavljanje kukaca i bilja, uzoraka drva, instrumenata izmjere koje su priredili naši šumarski tehničari. A našla se tu i motorna pila s demonstracijom discipline okretanja vodilice. Naglasak toga dana bio je na radionici robotike uz koju se vežu velika znanstvena područja, a poučava djecu programiranju, računalnom razmišljanju, rješavanju problema i primjeni svih stečenih kompetencija u vidljive efekte zadanih kretanja robotskog vozila.
Mnoge od tih stvari, koje nesvjesno rabimo, ostavio nam je Tesla pa smo se zaputili do Smiljana i u Memorijalnom centru vidjeli neke njegove izume, interaktivno se poigrali njima, posjetili njegovu rodnu kuću, pogledali dokumentarni film, kao i zaigrali na igralištu.
Povratkom kanjonom rijeke Like uočili smo i psića u opasnosti, kojega su naši učenici s nastavnicima vješto spasili iz ledene vode, već dobrano pothlađenoga.
Biser ovoga kraja, prva stvar koju svi žele vidjeti i koju su naši gosti zaželjeli, bila su Plitvička jezera. Lagana šetnja, uživanje u krajoliku i vrijeme za poželjeti učinili su nam dan izvanrednim. Svi skupa nismo mogli lako odvojiti oči od vode, slapova, prštanja kapljica i laganog zelenila šume, šarenila prostirala pod nogama, plavetnila koje je bdjelo ponad nas. „Svi hoćemo na veslanje, ne želimo propustiti kanue, nije nas strah ni hladnoće ni kiše ni rijeke“, tako su svim jezicima zborili njihovi i naši učenici. Djeci obećati, a ne ispuniti najgore je moguće razočaranje. Zaplovili su oni umješno u čamcima, malo nizvodno, malo uzvodno i sasvim ispunili svoja srca toga dana.
Coklja glavu čuva, a udruga Gačanka vještinu prerade i izrade. Nastavnici gosti svakako su morali i taj dio kulture kraja doživjeti, a neki su odmah pokazali i svoje vještine pletenja. Ah, toliko za pokazati, a tako kratko vrijeme.
Danas nas još čeka podjela priznanja o sudjelovanju, posjet Kući Velebita u Krasnu, Hidroelektrani Senj, Tvrđavi Nehaj i posljednja druženja Mađara, Portugalaca, Turaka i Hrvata. Barem zasad. Pred nama su još i put u Portugal i Mađarsku, a na vidiku i neke nove suradnje s istim ili novim prijateljima.
Augustin Jelušić, koordinator projekta za Srednju školu Otočac
Na krilima, što entuzijazma što metalnih ptica, širimo naša obzorja prema slabije poznatim ljudima i krajevima pod okriljem Erazma.
Učenici i nastavnici naše škole, njih ukupno petero, sudjeluju ovaj tjedan na trećem međunarodnom sastanku u okviru projekta Creative and Original Development in Education-CODE na otoku Madeira (Portugal).
Nakon putovanja u Kayseri u Turskoj i aktivnosti kod nas u Otočcu naši domaćini ovaj put su Escola Básica e Secundária Dr. Luís Maurílio da Silva Dantas u mjestu Camara de Lobos u Autonomnoj regiji Madeira u Portugalu. Kroz aktivnosti naslovljene 'Kako integrirati znanost i tehnologiju u svakodnevnom životu' pripremljene od naših domaćina ovih pet kratkih dana pratimo prezentacije učenika, posjećujemo visokotehnološke tvrtke i obrazovne institucije te upoznajemo društvo, kulturu, tradiciju, geografiju, gastronomiju i stvaramo poznanstva za buduća slična iskustva.
Bude li i nadalje entuzijazma za "Erazma"* uzletjet ćemo i do novih horizonata... i preko.
A. Jelušić
Koordinator projekta CODE
*Erasmus+ program
« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |